Av Siw Lilly Osmundsen, 04.12.2015
Fredag 4. desember ble NOU 2015:17 "Først og fremst" avgitt til Helse- og omsorgsdepartementet (HOD). Utvalget har vurdert blandt annet frivillig sektors funksjon i den akuttmedisinske kjeden. Norsk Førstehjelpsråd har ved to anledninger presentert både egen medlemsorganisasjon, læremateriell og hvilke prosjekt NFR arbeider med for å fremme førstehjelpsopplæringen i Norge.
Det er knyttet spenning til den nye utredningen"Først og fremst" som i dag ble overlevert til Helse-og omsorgsminister Bent Høie. Spesielt kapitlene om de frivilliges posisjon og satsingen på førstehjelp har vært fokusområdet for NFR i møte med utvalget.
NFR vil sette seg godt inn i utredningen "Først og fremst" NOU 2015:17 som du finner HER
De to kapitlene NFR knytter spesielt interresse til er:
Kapittel 6: Frivillig sektor og frivillige i akuttmedisinsk beredskap.
Kapittel 8: Strategi for å redde liv - tidlig respons og førstehjelp.
Det er gledelig at NFR har påvirket utvalget til å fremme en førstehjelpsstrategi med "et program for livslang læring". Her understreker utvalget at skolen er en viktig arena for opplæring i førstehjelp og at kompetansemålene for førstehjelp i læreplanen for grunn- og videregående skole må presiseres nærmere. At lærerutdanningen må ha kunnskaps- og ferdighetsmålfor lærere. Også helsepersonellgruppene oppfordres det til at må styrke førstehjelpsopplæringen i sine respektive utdanninger.
Både innvandrergrupper og eldre blir fremhevet som grupper som bør få bedre oppfølging for å nås med førstehjelpsopplæring.
NFR
Norsk Førstehjelpsråd omtales på s. 77 i utredningen. Utvalget beskriver NFR som faglig normerende sammen med Norsk Resuscitasjonsråd. NFR verdsettes for sin kunnskap om metoder for førstehjelpsopplæring og utvalget sier NFR bør beholde sin formidlingsfunksjon gjennom læremateriell og kurskonsept.
Vi ser vi har fått gehør for flere synspunkt NFR fremmet for utvalget og ser fram til å sette oss enda bedre inn i utvalgets forslag til Helse- og Omsorgdepartementet i denne utredningen.
Konkretisering
Utredningen nevner at kurskonsept og læremateriell ikke bør lisensieres og NFR nevnes i den forbindelse. NFR vil understreke at ingen av kurskonseptene i NFR er underlagt lisensisering.